Cuirasatul BISMARCK (Nr.1 - Nr.34)

Aici voi incerca sa va prezint fazele constructive ale machetei Cuirasatului Bismarck aparut sub egida editurii Hachette'

Dupa nr. 2.
Dupa nr. 3.
Dupa nr. 4.
Grinzile sunt montate provizoriu pe coaste cu cleme elastice. Cei doi stringheri drepti sunt lipiti pe pozitiile lor pe toate grinzile.
Pana acum kitul se lucreaza excelent - este o adevarata placere.

Dupa nr. 5.
Dupa nr. 6.
Dupa nr. 7.

Dupa nr. 8.
... cu elementele de fixare pe timpul lipirii si...
... ceea ce a iesit pana in prezent.
Dupa nr. 9.

Dupa nr. 10.
 Si uite asa... osatura si structura puntii a ajuns la final.

Am inceput slefuirea coastelor in vederea bordarii.

Dupa nr. 11.
A inceput operatia de bordare.

Si cateva imagini impreuna cu structura puntii.



Azi am mai luat un nr.11 si am continuat filarea bordurilor.
Cum arata acum Bismarck-ul meu vedeti mai jos:








Evident, am continuat filarea dupa ce am consultat numerele urmatoare pe net.
Dupa cum vedeti a devenit "arici".
In imagini se vad si toate sculele si materialela folosite, inclusiv "impungatorul" de cuie "homme made" care functioneaza brici. In anumite zone e naspa rau daca nu folosim metoda de mai sus, filele curbandu-se semnificativ.

Dupa nr. 12.
Nu prea e nimic de comentat.



Dupa o usoara slefuire:





Dupa nr. 13.
Am continuat filarea bordajului in zona centrala. M-am oprit cand catre prova si pupa au inceput sa se intersecteze filele. Am sa astept urmatoarele numere pentru a vedea exact cum se "tes" filele. Am mai pus si cateva file in zona prova.







Dupa nr. 14.
Am mai pus citeva file in zona centrala si cate o fila in zona pupa si prova.

Piesa de rasina din pupa, evident, nu este lipita inca.

Dupa nr. 15.
Am terminat de filat zona centrala. Zonele pupa si prova sunt filate cam la nivelul ultimului numar.



Am terminat de filat coca pe care am si slefuit-o grosier:


...Numai ca e o "buba" aici:

Am contactat specialistii sa vad care e rezolvarea.

Hmmm... Chila in zona pupa a fost de vina. Chiar fila din axa navei. Am pus liniarul pe ea si era aiurea. Am pus pila pe ea si am indreptat-o. Acum e mai bine. Asa ramane pana la a doua placare.


Dupa nr. 16.
A inceput operatiunea de puntare. Acum arata asa:




Dupa nr. 17.




Conform instructiunilor ar urma consolidarea interioara a bordurilor cu tifon si aracet. M-am uitat pe nr.18 de la nemti. Intre coastele 2 si 3 de la prova nu prea vad cum se poate face, spatiul fiind extrem de ingust.
Avand in vedere ca va fi o macheta statica nu stiu inca daca aceata operatie este strict necesara. O sa astept raspunsul unor prieteni cu mai multa experienta.

Dupa oarece consultari cu niste prieteni mult mai priceputi in ale modelismului am consolidat interiorul bordurilor cu tifon si aracet in vederea slefuirii finale. Acelasi  procedeu si pe o anumita zona de punte.



Deasemenea am transmis doua gauri in bordaj, in dreptul gaurilor din coaste, care ma vor ajuta la montarea corecta a tuburilor etambou.


Dupa nr. 18.
A fost montata puntea prova.
De aceasta data una din semipunti era usor torsionata, dar, s-a tras la montaj.
Am si o diferenta, simetrica ce-i drept, cam de 0.5mm intre latimea puntilor, la imbinare, cea de data trecuta fiind nitel mai lata. Nu am avut posibilitatea sa strang foarte bine la montaj scandurile puntii centrale. Cred ca de acolo provine eroarea. Vad ca si in instructiuni scrie de aceasta posibila inadvertenta. O sa o ajustez cind va fi gata toata puntea.







Dupa nr. 19.
A fost montata puntea pupa.
Nimic demn de semnalat. Aceasta punte nu este lipita inca.




Dupa nr. 20.
Au fost montate cele doua semipunti. Puntea care inchide pupa, inca nu.
Nimic demn de semnalat.



Dupa nr. 21.
Au fost montate si ultimele doua doua semipunti. Am montat deasemenea si ultima bucatica a puntii pupa impreuna cu contrapiesa de dedesubt. Ca sa fiu sigur ca n-o mai scoate nimeni de acolo i-am infipt si 4 cuie.
Bucata de punte pupa s-a potrivit perfect. Contrapiesa nu prea. Iesea in afara, in axa navei cam 1mm. Nestiind ce sa fac am ajustat-o la nivelul puntii pupa. O fi bine...???
A iesit cam asa:





Dupa nr. 22.
De  data asta e mai mult de lucru si chiar nitel mai dificil. Trebuie nitica atentie si oarece indemanare. 
Pana s-a uscat aracetul, filele au stat fixate tot cu cuisoare pe care le-am scos ulterior.
Piesa de rasina am lipit-o cu poxipol, ca asta am avut prin casa, ca adeziv bicomponent.
Atentie la lipirea "cubuletelor" mai putin inalte. Era cat pe ce sa nu respect distanta aia de min. 5mm fata de coasta. Io le-am pus la 7mm.
Am si slefuit, dar nu la gata, filele puse azi.
Mai jos... ce a iesit.







Si o poza cu prova. Asta pentru ca am inteles ca unora le iese piesa de rasina din contur, ceea ce nu ar trebui.


Dupa nr. 23.
Am montat puntea definitiv. Pentru siguranta am fixat-o in cuisoare la fiecare coasta dupa care am slefuit-o.
Am fixat si piesa de rasina de la pupa cu poxipol.
Am dat si cele doua gauri de 3mm pentru carme.
Deoarece puntea mi-a iesit pe o anumita zona cam 1mm in exteriorul bordajului,  am chituit bordajul pentru a-l aduce la nivelul puntii. A urmat slefuirea bordajului.
Si acum... Cu BIS-ul la plimbare:









Dupa nr. 24.
Cu acest numar vine un asa zis "cavalet de lucru". L-am facut, dar, nu-i vad nicio utilitate si e foarte putin probabil sa il folosesc.




Si acelasi cavalet cu oarece intarituri si piesa 72 taiata in avans:



Am mari indoieli ca va fi folosit vreodata.

Dupa nr. 25.
Odata cu acest numar incepe realizarea suprastructurii pupa.



Nimic de semnalat.


Dupa nr. 26.
Si inca cateva piese montate la suprastructura pupa.




Si o imagine din timpul lucrului.



Dupa nr. 27.
Montat cele 4 punti false oferite cu acest numar.



Nimic important de semnalat. Piesele s-au portivit perfect fara niciun fel de ajustari.

Dupa nr. 28.
Asa arata suprastructura de la acest numar:



Aici ar fi necesare cateva precizari:
- inainte de a lipi piesele 112 si 113 faceti un premontaj si asigurati-va ca piesa 115 va fi "la fata" cu piesa 111;
- este foarte posibil sa fie nevoie sa ajustati fie fata pieselor 112 si 113 dupa ce le lipiti, fie piesele pe care se aseaza piesele 112 si 113;
- eu am ales a doua varianta;
- faceti un premontaj inainte de a lipi structura B pe strucrura A;
- structura B, capatul piesei 120 trebuie sa se lipeasca perfect de piesa 114 a structurii A;
- in mod sigur va trebui sa ajustati capetele pieselor 118 si 119 pentru a obtine cerinta de mai sus;

In imaginile de mai jos se poate observa cum se monteaza structura de la acest numar cu structura anterioara.
NU LIPITI !





Dupa nr. 29.
Asa arata suprastructura prova de la acest numar.
Toata suprastructura a fost montata pe punte, dar fara a fi lipita, pentru a urmari selatura navei. 






Dupa nr. 30.
A continuat constructia suprastructurii prova. Nimic demn de semnalat.




Si cateva poze cu suprastructurile puse pe punte.





Dupa nr. 31.
A continuat constructia suprastructurii prova. Nimic demn de semnalat. Piesele s-au potrivit perfect.




Dupa nr. 32.
A continuat constructia suprastructurii prova.




Dupa nr. 33.
Cabina construita la acest numar.




Nimic de semnalat piesele potrivindu-se perfect.

Dupa nr. 34.
A fost completata o parte din suprastructura prova.



Atentie la montarea pieselor 186, 187 si 188.
OBSERVATIE: Dupa lipirea structurii notata "B" am observat o mica difrenta de inaltime intre fetele superioare ale structurilor "A" si "B", fata structurii "B" fiind mai sus cam cu 0.2 - 0.3mm. Cu smirghel am uniformizat suprafetele.

Asa va arata suprastructura prova dupa montaj: